Verksamhet & pedagogik
Vår barnsyn:
Vi ser barn som sociala, nyfikna, kunskapssökande och aktiva i sitt lärande.
Varje barn är UNIKT och alla barn KAN.
Vår kunskapssyn:
- Barn är kompetenta och de vill och kan lära sig.
- Barnens nyfikenhet, upptäckarglädje och delaktighet är grunden för inlärning.
- Kunskap är en process. Barn ska ges tid och möjlighet att med alla sinnen utforska olika områden.
- Barn lär sig i samspel med andra barn och vuxna i en positiv och tillåtande miljö som stimulerar nyfikenhet och kreativitet.
- Gemensamma upplevelser ger inspiration till att utforska mera.
- I leken utvecklar och befäster barn sin kunskap, lär sig socialt samspel och utvecklar empati.
Vår pedagogroll:
Vi vill ge alla barn förutsättningar att utvecklas genom att:
- möta alla barn med respekt.
- vara goda förebilder, uppmuntra och vara lyhörda.
- försöka skapa en miljö där barnet får utveckla sin sociala och kommunikativa kompetens.
- ge utrymme för alla barn att uttrycka sina känslor, tankar och åsikter.
- ge barnet möjlighet att själv påverka och ha inflytande över sin dag på förskolan.
- så långt det går försöka tillmötesgå barnets önskningar. Kanske inte just då, men inom greppbar tid för barnen.
- uppmuntra barnens kreativitet och lust att lära.
- bjuda in barnen i olika aktiviteter som väcker lust och nyfikenhet
- lyssna på barnens tankar och uppmuntra till dialog
- lyssna aktivt och ge barnen medbestämmande
- skapa tillfällen för barnen att ta demokratiska beslut.
- förstärka det positiva
- uppmuntra barnen att hjälpa varandra
- vägleda barnen i strategier för konfliklösning och gränssättning
- styra aktiviteterna utifrån barnens egna intressen
- ställa frågor som är öppna och nyfikna, inga färdiga svar behöver finnas
- ge barnen utrymme att följa en lärande process
Vi ser barn som sociala, nyfikna kunskapssökande och aktiva i sitt lärande. Varje barn är UNIKT och varje barn KAN.